måndag 8 december 2008

NU är jag hemma. Jag tänker inte säga äntligen hemma för jag hade gärna stannat en vecka till, men det är ändå skönt att få sova i sin egen säng på sin egen kudde.
Det har varit helt underbart i Teneriffa!
Solen har varit lite tjurig och ville inte riktigt komma fram bakom alla moln, men två dagar hade vi i alla fall sol hela dagen. Annars var det sol ungefär halva dagarna.
En dag fick vi dras med moln hela dagen, men det gjorde inte så mycket. Då hann vi med att springa runt på alla affärer.
Det finns så mycket att berätta.
307kort blev det knäppt med bara min kamera och över 200 med de andras tror jag.
Okej. Kort sammanfattning:

Vi lyfte från Arlanda 7,45 söndag 30/11 (1:a advent).
Jag fick titta på soluppgången från 10000meters höjd. Underbart vackert!
Vi kom till hotellet och jag och mina tre väskor parkerade oss på rummet 13,30.
Vi fick ett band runt armen och det var bara att stiga in i matsalen och inta vår första lunchbuffé.
Jag kan redan nu säga att jag har ätit glass ALLA dagar vid lunch och middag och en VAJRE dag vid poolen! Brukar inte äta så mycket glass, men nu blev det ett begär.
Ja, som sagt sedan gjorde jag som sig bör när det är all inclusive.
Jag drack och drack och åt och åt!
Men en stor fet klapp på axeln och ett halleluja!
VARJE morgon 07,30 stod vi startklara och tog en prommenad på minst 45minuter och alla kvällar utom den första tog vi en kvällsprommis också på ungefär 20minuter så jag åt faktiskt med ganska gott samvete.

Två dagar var det markad i Playa DeLas Americas.
Jennie stod i startposition strax efter de hade öppnat.
Jösses!
Det var saker till förbannelse. En parkeringsplats hade förvandlats till ett shoppingmekka för lilla jag. Jag for runt som en yr höna och visste inte vad jag skulle ta mig till.
På mindre än 15minuter hade jag prutat till mig min första handväska.
Innan min första dag på marknaden var slut bar jag på två handväskor, en present till lilla M och en julklapp till E.
Min mamma blev erbjuden 20kameler för mig av en snuskig arab. Hon avböjde vilket var bäst för henne.
Andra gången det var marknad var dukar jag handlade. Jag tror jag kom hem med totalt 10-15 dukar. Prutat och klart! Jag var grym på att pruta. Fick allt jag ville ha för mer än halva "start"priset. Hejja mig!
Andra gången blev mamma återigen erbjuden kameler för mig. Denna gång höjde samma arab till 30kameler, men så stötte vi på en enarmad bandit (det var också en arab med bara en arm).
Han fetade på med 2000 kameler för lilla jag, men det blev nitlott för araberna. Ingen Jennie blev såld.

Jag lyckades faktiskt ligga vid poolen nästan varje dag. Bara en dag var det mulet hela dagen och då fick det faktiskt vara.

Dag 5 köpte jag min tredje väska. Yepp! Det är sant. Jag köpte TRE väskor till mig själv i olika storlek, färg och form. Jag är stolt över mina inköp. haha.

Nu är jag hemma igen.
Jag höll på att börja gråta när jag kom hem till vackra lilla Byhåla.
Det är 50cm snö. Det gnistrar och är underbart vackert.
Som (jag tror) Ultima Thule sjöng: "Här vill jag leva! Här vill jag dö!"

Jag älskar mitt Norrland!

2 kommentarer:

Anonym sa...

hahaha :D dessa araber!! haha.. Men tji fick dom ;)
Härligt det låter, verkar haft de så bra!
Men erkänn att det är såååå fint här hemma nu! Måste knäppa lite kort, så himla fint på alla träd nu... snön ligger vit på taken...

Anonym sa...

Guuud så härligt du skriver Jennie! Kul att resan blev bra, lät himla gott med bananasplit.. Undrar var de har det i H-sand en tisdag kl. 20.30...?