torsdag 25 december 2008

Jaha. Så var julafton över. Det gick ju snabbt förbi.
Vi hade jättemysigt igår allihopa. Vi åt mat, skrattade och väntade på tomten. Han kom faktiskt och delade ut lite paket till oss alla.
Idag ska vi till min syster på fika och julklappsutdelning så det blir också roligt.
När L med familj blir bättre kommer de också och byter paket med oss. Jag längtar efter dem.
Ikväll är det den obligatoriska utgångskvällen.
Jag har ångest. Det är nu TRE år sedan sist jag var där. Har utvecklat en viss grad av torgskräck och vet att det kommer verkligen krylla av människor ute ikväll. Vad ska man ta sig till?
Ångesten kramar mig som en stor äcklig pytonorm. Det blir svårt att andas och det känns som hela kroppen trycks ihop. Samtidigt försöker jag ge mig själv en rejäl haksmäll och säga att nu får det baske mig vara nog. Skärp dig nu! Det är väl bara att gå ut. Det finns ju ingen där som ska äta upp dig.
Så kan trycket släppa några minuter och jag kan göra något vettigt, men så smyger sig skiten på mig igen och jag måste koncentrera mig på andningen i en kvart.
Det syns kanske inte på utsidan, men det är totalt kaos inuti mig varje dag.
En del av mig vill verkligen gå ut. Träffa folket och dansa. Dansa har jag inte heller gjort på säkert tre år. Jag kanske inte ens vet hur man gör längre, men jag vill ändå.
Så finns den där andra delen som säger åt mig att bara stanna hemma. Hemma finns inget farligt. Där finns bara jag, min tv och mitt Wii. Här är det säkert att befinna sig.
Jag tänker i alla fall försöka lyssna på den där första rösten och ta mig ut. Bara någon timme är ju en hel seger.
Ja, som jag alltid brukar säga:
Hejja mig!!

Inga kommentarer: