måndag 12 juli 2010

V.15

Barnet:
Ögonbrynen börjar avteckna sig
Titta på ansiktet. Ögonen fortsätter att röra sig mot ansiktets framsida, men de är inte på plats än. Ögonbrynen börjar synas nu.
Om ditt barn ska bli mörkhårigt börjar det producera mörka pigment. Mot slutet av veckan kan ditt barn knyta näven.
Lillhjärnan (som är en del av hjärnan) och ryggmärgen har nu bildats. Huden är fortfarande så tunn att man kan se blodkärlen genom den.


Mamman:
Jag har ingenting att sätta på mig
För första gången i ditt liv kan du ärligen säga: "Jag har ingenting att sätta på mig!"
Din midja finns helt enkelt inte där längre! Nu har du en liten bula under naveln.
Eftersom din livmoder växer uppåt och utåt är det kanske inte så viktigt längre att snabbt hitta en toalett.
Ditt hjärta har ökat sin kapacitet med 20 procent för att klara den ökade blodmängden och för att ditt barn ska få syre ordentligt. Det kan ibland ge hjärtklappning. Det är ingenting att oroa sig för.

Mina ord:
Har klarat mig från kräka nu i snart en vecka. Det är tacksamt. BM sa att jag skulle sluta med alla vitaminer utom folsyra och se om det kanske blev bättre och jag tror minsann hon hade rätt. Nu är det denna huvudvärk som skall bort, men den beror nog på min totala oförmåga att dricka tillräckligt.
Magen växer i sakta takt. Viktökningen är liten. 1kg på 8veckor. Beror nog på att jag kräkits ur mig en hel del under denna period också.
Just nu börjar jag minimalt kanske se det där med att skina och allt det där fina jag misströstade över för någon vecka sedan.
Jag fick lite småångest igår när jag hade (ja hör nu upp och häpna över detta faktum) glömt att jag var gravid. Jag klev ur soffan och tittade ner på magen och tyckte den var fet. Sedan fick jag nästan hjärtfel när jag insåg vad jag just funderat över. Hallå Jennie!!! Det bor ju en liten groda där inne....
Ja, jag har också tagit upp detta tidigare.
Man skall nog inte göra en psykologisk utvärdering när man är gravid. Man kan bli inlagd.. *fniss*

1 kommentar:

Cattis sa...

Jasså ni har fått gjort de?? :D Gud va mysigt! Ja de är en alldeles speciell känsla första gången man hör de.. de är inte de hjärt ljud man tror låter nästan som ett tåg ;) hihih! och ännu mer speciellt var de på UL at få se den lilla sprattla om kring.. fy så mysigt! :D