tisdag 8 februari 2011

Dag 03 – Mina föräldrar

Mina föräldrar.
Min mamma föddes 1948. Hon växte upp i en liten by utanför Fränsta.
Hon är yngst av fyra systrar.
Min pappa föddes 1942 och bodde granne med mamma under sin uppväxt.
De har varit tillsammans i snart 50år.
De är förlovade, men inte gifta. Min mamma sa till mig en gång att det var anledningen till att de aldrig skiljer sig. De har alltid något kvar att se fram emot tillsammans.
De fick min bror 1969 och hade tänkt sig ett syskon till honom efter något år.
Detta hände dock aldrig och de fick veta att mamma inte kunde få barn.
De hade tänkt adoptera, men på den tiden var man tvungen att vara gifta för att få adoptera.
Istället hade de sommarbarn som kom upp och bodde hos dem på sommarlovet. Barn som kom från stora städer fick flytta ut på landet på somrarna för att komma bort och få lite lugn och ro.
De blev även fosterföräldrar till min bror och min syster i början av 70-talet. Sommarbarnen fortsatte komma.
Mamma jobbade även som dagmamma.
I början av 1981 fick mamma en knöl i magen. Hon skulle undersökas för cancer och innan tog man en massa prover.
Cancern visade sig vara en bebis på gång. Min mamma kunde minsann visst bli med barn.
I november under en redig snöstorm föddes jag i en taxi på väg till BB.

Min mamma och pappa är de bästa föräldrarna som finns. De har alltid ställt upp och tagit hand om mig. De har varit rättvisa och aldrig gett mig några som helst förmåner för att jag är yngre än mina syskon. Hon hade lovat sig själv att ALDRIG använda sig av frasen "hon är ju liten". Det har hon heller aldrig gjort.

Nu är mina föräldrar stolta morföräldrar till lilla Viggo och de är så stolta så.!

Jag älskar min mamma och pappa! De är bäst!

Inga kommentarer: