söndag 30 januari 2011

När fick du reda på att du var gravid? Den 6maj 2010
Var bebisen planerad? Absolut!
Mådde du illa mycket? Oja! Till och med V15 var det kräkning och illamående på morgonen.
Hur blev ditt hår? Som vanligt. Varken bättre eller sämre
Hade du mycket halsbränna? Nej, inte alls faktiskt.
Grät du för ingenting? Ja, var en riktig grinolle där ett tag.
Var du känslig? Ja. Det mesta kunde få en att gråta eller tjura.
Vad gillade du för mat? Kina mat var en favorit ett tag, men annars hade jag inga speciella cravings.
När kände du bebisens första sparkar? OJ. Jag tyckte att jag kunde känna dem jättetidigt, men de kändes ordentligt kring V18 eller 19.
Var du ofta orolig? Nej, inte direkt. Klart man var orolig innan UL att de skulle hitta något fel. Var även lite orolig när vi fick göra ett andra UL i V.32
När började du läcka bröstmjölk? Det gjorde jag först när Viggo var några veckor. Eftersom han sondades i början hade man ingen överproduktion av mjölk direkt.
Samlade du på dig gravidtidningar & böcker? Ja, jag älskade att köpa gravidtidningar och fick låna roliga böcker av mina kompisar
Sparkade bebisen mycket? Nja. I början var det mycket sparkar, men sedan blev det mer att han tryckte ut kroppsdelar på olika ställen ni magen och det var ett konstant tryckande. Dag som natt.
Fick du bristningar? Inte en enda.
Hur kommer det sig att du behöll bebisen? För att vi ville ha vår lilla bebis. Vi längtade massor!
Blödde du någongång? Ja. Fick en blödning i V33. Var antagligen slemproppen som kom ut då.
Levde du på som vanligt? Absolut! Jag förändrade nog ingenting förutom att jag sov som en kratta på slutet, men det gör nog de flesta.
Hur gammal var du när du blev gravid? 28
Hur tog dina föräldrar det? De blev jätteglada!
Hur tog din partner det? Han blev också jätteglad, men var nog alldeles för trött för att ta till sig det när vi plussade. Han gav mig en puss och somnade om (klockan var vid 5 på morgonen).
Vart bodde du/ni? Där vi bor nu. I radhuset hemma i Fränsta
Hur ofta gick du till mvc? En gång i månaden i början, sedan var tredje vecka och varannan vecka i slutet.
Hur många ultraljud gjorde du? Två stycken
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Jag ville föda stående med lustgas, värmekudde och ackupunktur.
Hur började din förlossning? Hade förvärkar från 17.00 på fredagen. Sov 1,5 timme på natten och ringde till förlossningen vid 04.30. Fick riktiga värkar vid 05.00 med några minuters mellanrum.
Hur många timmar tog din förlossning? Cirka 3 timmar från det att vi blev inskrivna på förlossningen
Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Kejsarsnitt på grund av att lilleman låg i säte.
Hur mycket var du öppen när du kom in? Ett finger och efter 2,5timme var jag öppen 3cm. DÅ togs beslut om kejsarsnitt
Vilken smärtlindring tog du? Fick ryggbedövning
Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? Jag krystade inte. Det tog 30 minuter från att beslutet om kejsarsnitt togs tills Viggo var ute.
Blev det komplikationer? Han andades inte när han kom ut, men kom igång snabbt när läkarna gav honom syrgas.
Fick du sy? Ja.
Vad tyckte du var jobbigast? När de åkte iväg med Viggo och jag inte fick följa med.
Var du rädd för något? Att han inte mådde bra.
Skrek du?
Hur många var inne i förlossningsrummet? Massor! Jag, Jocke och 12 personer till bestående av läkare, barnmorska, barnläkare, sköterskor, läkarstudent och massa fler läkare och sköterskor.
Hade du någon nära med dig? Jocke var med
Hur var vikt och längd? Vikt: 2840g Längd: 50cm
Ögonfärg: De var mörka i början, nästan svarta, men blev blå till slut
Hårfärg: Blond
Ammade du? Han sondades 10dagar, men fick suga på bröstet ändå. Sedan dess är han helammad.
Ammar du nu? Japp, Han får dock ersättning ett mål per dag för min mat räcker inte till.
Hur gammal är bebisen nu? Han fyllde 8veckor igår. Blir två hela månader på fredag
Vad tyckte du om förlossningen? Den var snabb och oväntad, men ändå ganska lättsam.
Vill du ha en till? Ja, flera till.
Planerar ni ett till? Jadå.
När kommer andra barnet? Om något år kanske.
Hur är ert förhållande nu? Super. Jag har världens snällaste, mest hjälpsamma och bästa sambo!
Vilken vecka födde du i? 34+3

Inga kommentarer: