onsdag 1 september 2010

V. 22

Barnet:

Känseln
Ditt barn ser nu ut som en nyfödd i miniatyr. Barnets känselorgan utvecklas och mognar för varje dag som går, och hjärnan och nervändarna är nu tillräckligt mogna för att barnet ska känna beröring.
Om man gör ett ultraljud i den här veckan kan man se hur barnet rör vid fostersäcken och vid sitt eget ansikte samt hur det sträcker ut händerna och griper tag i navelsträngen. De är redan små utforskare. Man kan se läpparna tydligt.
Barnets fortplantingssystem fortsätter att utvecklas.

Mamman:

Varmt och svettigt
Känner du dig varmare och svettas mer än vanligt? Som så många andra av kroppens organ blir sköldkörteln mer aktiv när du är gravid. Det kan innebära att du känner dig varmare.
Trots det tycker många kvinnor att det är rätt roligt att vara gravid nu. Du kan fortfarande böja dig och sitta bekvämt, det ska inte vara några problem med att gå och morgonillamåendet har vanligtvis gått över.
Du mår förmodligen ganska bra.

Mina ord:

Ja, det är faktiskt ganska skönt att vara gravid just nu.
Jag mår toppen!
Det enda som jag är rädd för att jag ska bli tvungen att käka järntabletter. Redan nu har magen blivit bråkig och vill inte alls vara medgörlig. Toalettbesöken kan lysa med sin frånvaro flera dagar och när det väl är dags är man nästan sjuk.
Med järntabletter lär inte problemet minska. Snarare tvärtom.
Nä, dricka blod kanske? Eller inte. Måste bli bättre att minnas folsyran för den hjälper tydligen till att hålla järnet i kroppen i chack.

Kom även på att vi cvarit för dåliga på att ta kort på lilla magen nu ett tag. Det är nästan tre veckor sedan sist. Idag ska vi mag-fota. Så är det bara.

4 kommentarer:

Svårmor sa...

ALL-sidig kost,x-tra av järnrik animal kost,i det vegetariska behövs ENORMA mängder för att tillgodogöra sig dagsbehovet av järn/vad sägs t.ex om att käka ett kilo persilja?C-vitamin är en booster för att ta upp järnet ur det man äter-grönsaker(dit räknas då ej sallad,gurka)frukt och juice till alla måltider.Det är det optimala samt att undvika mjölk-produkter samtidigt som försvårar upptaget av järn <3

Maria =) sa...

Men drick blutsaft så slipper du järntabletter och magen mår prima =)

Jenny sa...

Jag åt aldrig järntabletter, just för att jag var orolig för att magen skulle krångla, så drick blutsaft ist, finns på ica!
Smakar apa, men de är bara å härda ut ;)

Jenny sa...

Haha "Jag e ledig tis och ris" Vilken dag är ris undrar jag? :D Hihi..
Tis ska jag nog på MysPys, men de är ju slut vid 14 tiden.

Kramelikram!