måndag 27 september 2010

V.26

Barnet:

Hjärnan förändras

Fram tills nu har hjärnan haft en slät yta. Nu bildar hjärnan de karakteristiska fårorna och vecken på ytan för att göra plats för alla nervceller.

Barnet börjar reagera på ljus vid den här tiden. Om man lyser på magen håller barnet upp händerna framför ögonen.

Barnet sover nu i längre sammanhängande perioder. Ibland stämmer barnets sömnmönster överens med ditt.

Mamman:

Du delar allting med ditt barn

Livmodern når nu upp dit bröstkorgen börjar.
Ditt barn delar dina känslor. Om du är ledsen, trött eller stressad känner barnet av det. Han eller hon reagerar på de stresshormoner som bildas i din kropp. Om du blir rädd för något kommer barnet att reagera på adrenalinet i ditt blod. Men barnet reagerar också på när du känner dig glad, nöjd och älskad. Alla endorfiner flödar genom ditt blod och genom navelsträngen till ditt barn.

Nu har ditt barn tydliga sov- och vakenperioder. Känner du det? Du kanske ser ett mönster. Är barnet vaket samtidigt som du? Eller har du ett litet liv i magen som rumsterar omkring på natten?


Mina ord:

Bebis är snäll mot sin mamma! Sover på natten och är mest aktiv på morgon och kväll.
Idag fick h*n dock lust att sparkas jättemycket under lunchen, men det var roligt. Tröjan rörde på sig åt alla håll. Allt är bra, men har börjat få ont i mina fingrar. Har svårt att böja dem på morgon och kväll. Blir bättre under dagen då jag hunnit mjuka upp dem. Vet inte vad det beror på och om det ens har med graviditeten att göra, men ska ringa BM för att kolla.
Bebis låter mamman sova hela natten. Behöver ännu inte gå upp en enda gång på natten för att kissa. Viktigt för mig att hinna äta på kvällen innan jag lägger mig annars är jag onormalt hungrig när jag vaknar igen.
Jag och Jocke längtar hur mycket som helst efter lilla Mini! En del dagar är det tungt med lyft, ont i ryggen och så, men det hör ju till. Eller hur?

Inga kommentarer: