fredag 22 juli 2011

Tips och trix!

Tänkte komma med ett litet tips såhär på sena kvällskvisten. När jag bakar tårtbottnar brukar jag inte bröa formen. Eftersom ströbröd kan ge lite smak och jag tycker mjöl kan göra kanterna lite kletig. Såhär gör jag istället:
Jag anväder en springform. Först tar jag bort botten och rullar ut en stor bit bakplåtspapper. Sedan klämmer jag fast pappret innanför botten.
Så klipper jag runt om formen.
Bitarna som blir kvar använder jag till kanterna.
Jag börjar med att smörja in kanterna med lite smält smör. Sedan pendlar jag på ytterligare lite smör på pappersbitarna och klär sedan in kanterna.
Det är bra om pappret sticker upp en bit ovanför formen. Då gör det inget om kakan blir högre än formen.
När kakan är klar tar jag ut den och låter den svalna lite. Sedan tar jag bort kanten på springformen, plockar bort pappret runt kanterna och stjälper upp kakan upp och ner.
Tårtbottnen får då raka snygga kanter och platt ovansida.
Snygg och bra.
(Jag lägger ut lite bilder. Vet dock inte om de kommer i rätt ordning då jag lägger in via mobilen, men fixar till det imorgon i så fall)





















Inga kommentarer: