måndag 18 juli 2011

Tårtbotten - Lika delar

Idag har jag gjort en ljus tårtbotten som jag ska använda i helgen.
Jag har gjort enligt receptet "lika delar".
Du behöver:
  • Vetemjöl
  • Ägg
  • Potatismjöl
  • Bakpulver
  • Kakao om du vill göra en chokladbotten
Till en form ca 18cm i diameter: 2 stora ägg
Till en form ca 20cm i diameter: 3 stora ägg
Till en form ca 24cm i diameter: 4-5 stora ägg
Till en form ca 26cm i diameter: 5-6 stora ägg

Obs! Ingredienserna vispas bäst rumsvarma så lägg fram äggen en stund innan.

Ta fram 3 lika stora glas.
Knäck äggen i det första.
Mät sedan upp lika mycket socker i den andra ( ta lite mindre socker om du inte vill ha en så söt botten).
I det tredje mäter du upp 2/3 mjöl och 1/3 potatismjöl (byt ut 1/3 mjöl mot kakao för chokladbotten).



I mjölglaset blandar du i bakpulver sedan:
  • 1 tsk till 3 ägg
  • 1,5 tsk till 4-5 ägg
  • 2tsk till 6 ägg
Vispa ägg och socker länge (ca 10min) så det blir riktigt vitt och pösigt (jag använde bakassistent).
Blanda sedan ner mjölblandningen försiktigt. Sikta ner för att undvika klumpar.
Häll smeten i en smord, mjölad form. Eller klä formen med bakplåtspapper.

Grädda i nedre delen av ugnen:
  • 20 min för 2 ägg
  • 25-30 min för 3-4 ägg
  • 35-40 min för 5-6 ägg
Kom ihåg att inte öppna ugnsluckan de första 20minutrarna. Då kan bottnen sjunka ihop.
Låt botten stå och kallna en stund (15min) innan du stjälper upp den.





Detta recept har jag hittat på Bengtssons baksida!

Inga kommentarer: